
zaterdag, maart 08, 2003
Op zondag 16 maart wordt in de Stip Gallery in Amsterdam de tentoonstelling "Werk van Wessel" geopend en wordt het gelijknamige boek gepresenteerd. Gerard Wessel is vooral bekend door zijn reportages over de Nederlandse jeugd voor Nieuwe Revu. "Eigenlijk ben ik een traditionele straatfotograaf" zei Gerard Wessel ooit. Maar inmiddels verlegt hij bij gelegenheid zijn werkterrein naar de studio en de catwalk.
Het tweede exemplaar van Free Eye Magazine ligt in de winkel. Niet erg makkelijk te vinden, maar het American Book Center in Amsterdam had gisteren in ieder geval een flinke stapel.
Woensdag plaatste het Utrechts Nieuwsblad een ANP-foto die betrekking had op de vogelpest. Hierop is een man te zien die met een kist dode of nog te doden kippen loopt. Op zijn hoofd heeft hij een pet met daarop voor de oplettende lezer een Davidster. Het onderschrift bij de foto meldt dat een RVV-ruimingsploeg werkt aan de vernietiging van de kippen.
Deze foto is bij veel lezers in het verkeerde keelgat geschoten. Reacties variëerden van "zeer jammer" tot "morbide, smakeloos en extreem schokkend”. Navraag leert dat op de foto geen medewerker van de RVV staat, maar een buurjongen die een handje meehelpt. Hij is Ajax-supporter en gebruikt de naam "joden" als geuzennaam. De jongen draagt het petje heel vaak en voor hem is het een voetbalsymbool, geen historisch of provocerend symbool. Hij is geschrokken van de reacties, en heeft besloten het petje voortaan niet meer op te zetten. "Ik heb niet de bedoeling gehad daarmee onrust te veroorzaken of vergelijkingen tussen het vergassen van kippen en de Tweede Wereldoorlog te trekken."
Deze foto is bij veel lezers in het verkeerde keelgat geschoten. Reacties variëerden van "zeer jammer" tot "morbide, smakeloos en extreem schokkend”. Navraag leert dat op de foto geen medewerker van de RVV staat, maar een buurjongen die een handje meehelpt. Hij is Ajax-supporter en gebruikt de naam "joden" als geuzennaam. De jongen draagt het petje heel vaak en voor hem is het een voetbalsymbool, geen historisch of provocerend symbool. Hij is geschrokken van de reacties, en heeft besloten het petje voortaan niet meer op te zetten. "Ik heb niet de bedoeling gehad daarmee onrust te veroorzaken of vergelijkingen tussen het vergassen van kippen en de Tweede Wereldoorlog te trekken."
Uit het Eindhovens Dagblad:
Om duidelijk te maken welk natuurgebied door de aanleg van de N69 zou worden verwoest, maakten leden van Groenlinks een wandeling in het drassige Dommeldal. Op ruime afstand van de weer meanderende Keersop werd het Femke Halsema toch te drassig. Haar hooggehakte laarzen bleken niet echt geschikt voor de modder. 'Ik dacht dat ik alleen een praatje hoefde te houden en heb dus kleding aangetrokken die niet zo geschikt is voor een wandeling door de natuur', zei ze. Waarna het gezelschap ruim voor het einddoel omdraaide.
Daar moeten toch foto's van zijn?
Om duidelijk te maken welk natuurgebied door de aanleg van de N69 zou worden verwoest, maakten leden van Groenlinks een wandeling in het drassige Dommeldal. Op ruime afstand van de weer meanderende Keersop werd het Femke Halsema toch te drassig. Haar hooggehakte laarzen bleken niet echt geschikt voor de modder. 'Ik dacht dat ik alleen een praatje hoefde te houden en heb dus kleding aangetrokken die niet zo geschikt is voor een wandeling door de natuur', zei ze. Waarna het gezelschap ruim voor het einddoel omdraaide.
Daar moeten toch foto's van zijn?
vrijdag, maart 07, 2003
Willem van Oranje draaide zich zo woest om in zijn graf dat hij ontwaakte, en deed vervolgens ook een Woekje open over het koningshuis. Lees verder op Bieslog.
)
Vanmiddag in Amsterdam kwamen zo'n 25 fotografen af op zestig pro-Israelbetogers tegen AEL-leider Abou Jahjah (die overigens de hoofdingang meed). Na afloop was wel een kolonne van donkerblauwe "hofwagens" met sirene te zien en te horen die langs het Koninklijk Paleis scheurde.
Onder de betogers vielen wel klappen toen een groepje Jahjah-aanhangers de demonstratie verstoorde (ondanks dat de politie beweert dat er geen ongeregeldheden plaatsvonden). Daarvan zaterdag een foto in het AD.
Enkele foto's zijn te zien bij Thomas Schlijper, die letterlijk uittorende boven het mediageweld.
Onder de betogers vielen wel klappen toen een groepje Jahjah-aanhangers de demonstratie verstoorde (ondanks dat de politie beweert dat er geen ongeregeldheden plaatsvonden). Daarvan zaterdag een foto in het AD.
Enkele foto's zijn te zien bij Thomas Schlijper, die letterlijk uittorende boven het mediageweld.
Wat er ook gebeurt, altijd blijven lachen!
(advies van Bassie en Adriaan)
(advies van Bassie en Adriaan)

Fotografe en ex-model Ellen Von Unwerth klust bij als kleding-ontwerper. Zij maakte inmiddels al twee voorjaarscollecties.
Martin Parr heeft de nieuwe video van de Pet Shop Boys geregisseerd. Deze clip van het nummer London speelt zich af op de Millennium Bridge in de Britse hoofdstad.
Bron: PDN.
Martin Parr heeft de nieuwe video van de Pet Shop Boys geregisseerd. Deze clip van het nummer London speelt zich af op de Millennium Bridge in de Britse hoofdstad.
Bron: PDN.
Fotograaf Morad Bouchakour heeft zich aangesloten bij NEL, het Amsterdamse agentschap dat wordt geleid door Nelleke Strijkers. Bouchakour’s werk was recentelijk te zien in het Rijksmuseum in Amsterdam. Ook publiceerde hij het boek "Feest". Onder zijn opdrachtgevers zijn The New York Times, Fortune, the Independent, Discover, Adidas en Siemens.
donderdag, maart 06, 2003
Het ANP heeft met de Edison Stichting een compromis bereikt over de fotografie tijdens de uitreiking van de Edison Music Awards 2003 op donderdag 6 maart. Het persbureau mag toch foto's maken. Het beeldmateriaal zal op de gebruikelijke wijze aan de Nederlandse media worden geleverd, maar zal niet aan buitenlandse media worden doorgegeven.
Bron: ANP.
Bron: ANP.
What size should a print be?
Well, how big is the picture?
Large pictures can use, but often don't need, big prints.
Small pictures need small prints.
Many pictures don't care.
This has nothing to do with how good a picture is, only with its essential size.
Bigness is not goodness; neither is smallness.
David Vestal

Reuters photographer Ahmed Jadallah who was wounded during the Israeli Incursion into the Jabalya refugee camp is wheeled into the emergency room at the Shifa hospital in Gaza city, Thursday, March 6, 2003. (AP Photo/Karel Prinsloo)
It takes a lot of imagination to be a good photographer. You need less imagination to be a painter, because you can invent things. But in photography everything is so ordinary; it takes a lot of looking before you see the ordinary.
David Bailey
De Royalty van de persfotografie heeft haar eigen soap. Al eerder op deze site, vandaag het vervolg:
Voormalig persfotografe Deborah Copaken Kogan vertelde in haar veelbesproken boek Shutterbabe een aantal anecdotes over haar collega James Nachtwey, onder meer over zijn professionele gedrag en hoe zij hem ooit aan filmpjes en een verhaal over Roemeense weeskinderen hielp. Onlangs zette zij echter in een interview de aanval op hem in. (Or did she?) Vandaag op de website van de Digital Journalist: de tegenaanval van Nachtwey en het antwoord daarop van Copaken Kogan.
(En ook bij deze soap horen bandopnamen, karaktermoord en moddergooien. DCK: I was called a slut, a whore, and (this one’s my personal favorite) a “lactating nester shut-in-with-babes.” It takes a strong ego to endure such abuse, and sadly, I don’t have one. Each handful of mud slung my way stung in a way that would render me both speechless and miserable.)
Voormalig persfotografe Deborah Copaken Kogan vertelde in haar veelbesproken boek Shutterbabe een aantal anecdotes over haar collega James Nachtwey, onder meer over zijn professionele gedrag en hoe zij hem ooit aan filmpjes en een verhaal over Roemeense weeskinderen hielp. Onlangs zette zij echter in een interview de aanval op hem in. (Or did she?) Vandaag op de website van de Digital Journalist: de tegenaanval van Nachtwey en het antwoord daarop van Copaken Kogan.
(En ook bij deze soap horen bandopnamen, karaktermoord en moddergooien. DCK: I was called a slut, a whore, and (this one’s my personal favorite) a “lactating nester shut-in-with-babes.” It takes a strong ego to endure such abuse, and sadly, I don’t have one. Each handful of mud slung my way stung in a way that would render me both speechless and miserable.)
woensdag, maart 05, 2003
Het ANP besteedt geen aandacht aan de uitreiking van de Edison Music Awards 2003 op 6 maart, omdat fotografen van het persbureau geen toegangspas krijgen en het ANP geen door de organisatie gemaakte foto's wil kopen. Adjunct-hoofdredacteur William ten Brink vindt dat de Edison Stichting met zijn beleid het werken in journalistieke vrijheid onmogelijk maakt. De beeldredactie kreeg te horen dat er afspraken zijn gemaakt met betrekking tot fotografie en dat de pers foto's van de uitreiking kan kopen (per direct downloaden voor redelijke tarieven). "Omdat het ANP bij gebrek aan eigen beeldmateriaal geen volwaardig product aan afnemers kan aanbieden, zal het onderwerp ook bij verslaggeving van de agenda worden geschrapt", aldus Ten Brink in een brief aan de Edison Stichting. De NVJ steunt het ANP in deze zaak en probeert om een bevredigende oplossing te vinden.
Bron Villamedia.
Bron Villamedia.
I found this photograph,
Underneath the broken picture glass.
Tender face of black and white
Beautiful, a haunting sight.
Looked into an angel's smile
Captivated all the while.
From the hair and clothes she wore
I'd place her in between the wars.
Was she willing when she sat
And posed the pretty photograph?
Save her flowering and fair
The days to come, the days to share.
A big smile for the camera
How did she know?
The moment could be lost forever
Forever more
I found this photograph
Stashed between the old joist walls
In a place where time is lost
Lost behind, where all things fall.
Broken books and calendars
Letters script in careful hand
Music too, a standard tune by
Some forgotten big brass band.
From the threshold what's to see
Of our brave new century?
The television's just a dream
The radio, the silver screen.
A big smile for the camera
How did she know?
The moment could be lost forever
Forever more
Was her childhood filled with rhymes
Stolen hooks, impassioned crimes?
Was she innocent or blind
To the cruelty of her time?
Was she fearful in her day
Was she hopeful, did she pray?
Were there skeletons inside
Family secrets, sworn to hide?
Did she feel the beat that stirs
The fall from grace of wayward girls?
Was she tempted to pretend
The love and laughter, 'til the end?
R.E.M. with Natalie Merchant - Photograph
Michael Stipe, foto Anton Corbijn
Underneath the broken picture glass.
Tender face of black and white
Beautiful, a haunting sight.
Looked into an angel's smile
Captivated all the while.
From the hair and clothes she wore
I'd place her in between the wars.
Was she willing when she sat
And posed the pretty photograph?
Save her flowering and fair
The days to come, the days to share.
A big smile for the camera
How did she know?
The moment could be lost forever
Forever more
I found this photograph
Stashed between the old joist walls
In a place where time is lost
Lost behind, where all things fall.
Broken books and calendars
Letters script in careful hand
Music too, a standard tune by
Some forgotten big brass band.
From the threshold what's to see
Of our brave new century?
The television's just a dream
The radio, the silver screen.
A big smile for the camera
How did she know?
The moment could be lost forever
Forever more
Was her childhood filled with rhymes
Stolen hooks, impassioned crimes?
Was she innocent or blind
To the cruelty of her time?
Was she fearful in her day
Was she hopeful, did she pray?
Were there skeletons inside
Family secrets, sworn to hide?
Did she feel the beat that stirs
The fall from grace of wayward girls?
Was she tempted to pretend
The love and laughter, 'til the end?
R.E.M. with Natalie Merchant - Photograph

Michael Stipe, foto Anton Corbijn
Leica-fans hoeven niet langer te treuren om het afscheid van de Leica M6, want nu is er een volledig mechanische opvolger, de MP (die wat trekjes heeft van een M3).


dinsdag, maart 04, 2003
Vanavond in R.A.M aandacht voor de Amerikaanse fotografe Sally Mann.
Sally Mann werd in 1951 geboren in Lexington, Virginia, waar ze altijd is blijven wonen en werken. Ze ontving een Bachelor of Arts Degree aan het Hollins College in 1974, en een Master Degree in schrijven aan dezelfde school in 1975.
Haar eerdere foto's van haar drie kinderen en man resulteerden in een serie genaamd "Immediate Family". In haar recente landschapsseries van Alabama, Mississippi, Virginia, and Georgia, heeft Mann verklaard "dat ze recht in het hart van het diepe donkere zuiden wilde gaan”. Ze maakte gebruik van beschadigde lenzen en een camera waarvoor ze haar eigen hand als sluiter moest gebruiken. De foto's worden gekenmerkt door krassen, lichtdoorlekking en verschil in focus. Dingen die men ook terug zag in de fotografie van de 19e eeuw. Mann heeft verscheidene onderscheidingen gekregen, waaronder de Guggenheim and National Endowment for the Arts fellowships. Haar fotografieboeken zijn onder andere "Immediate Family," "At Twelve: Portraits of Young Women;" en "Mother Land: Recent Landscapes of Georgia and Virginia." Haar foto's zijn opgenomen in de vaste collectie van vele musea waaronder The Museum of Modern Art the Whitney Museum of American Art in New York, ook zijn haar foto's te zien in het Smithsonian American Art Museum in Washington, D.C.
R.A.M, Ned.3., 23.15, VPRO
foto Sally Mann
Sally Mann werd in 1951 geboren in Lexington, Virginia, waar ze altijd is blijven wonen en werken. Ze ontving een Bachelor of Arts Degree aan het Hollins College in 1974, en een Master Degree in schrijven aan dezelfde school in 1975.
Haar eerdere foto's van haar drie kinderen en man resulteerden in een serie genaamd "Immediate Family". In haar recente landschapsseries van Alabama, Mississippi, Virginia, and Georgia, heeft Mann verklaard "dat ze recht in het hart van het diepe donkere zuiden wilde gaan”. Ze maakte gebruik van beschadigde lenzen en een camera waarvoor ze haar eigen hand als sluiter moest gebruiken. De foto's worden gekenmerkt door krassen, lichtdoorlekking en verschil in focus. Dingen die men ook terug zag in de fotografie van de 19e eeuw. Mann heeft verscheidene onderscheidingen gekregen, waaronder de Guggenheim and National Endowment for the Arts fellowships. Haar fotografieboeken zijn onder andere "Immediate Family," "At Twelve: Portraits of Young Women;" en "Mother Land: Recent Landscapes of Georgia and Virginia." Haar foto's zijn opgenomen in de vaste collectie van vele musea waaronder The Museum of Modern Art the Whitney Museum of American Art in New York, ook zijn haar foto's te zien in het Smithsonian American Art Museum in Washington, D.C.
R.A.M, Ned.3., 23.15, VPRO

foto Sally Mann
I much prefer to have my originals on film. It’s a matter of quality, but also a better way for me to edit and eventually store my images. However, even though I like to shoot film whenever possible, my pictures now always become digitized through scanning. I use the computer to scan, tone and transmit every bit as much as I would if I was shooting my originals on digital.
James Nachtwey
Several years ago, I was shooting film next to a newspaper photographer who was shooting digital. He said ‘Oh, well, I’ve got what I need.’ It may be more a difference between a newspaper and magazine mindset than a digital versus film issue, but I just go as far as I can during the shooting. The danger with digital is that people think they’ve got what they ‘need’ rather than pursuing the relationship with the subject as far as they can.
Susan Meiselas
Een aantal zilverkleurige Leica's ligt in nette rijen achter elkaar in een glazen bak. Verzamelaar en handelaar Bakker uit Zaandam heeft ze uitgestald om ze deze zondag voor minstens duizend euro per stuk te verkopen op een fotograficabeurs in Houten, maar kan ze waarschijnlijk om vijf uur 's middags weer naar huis meenemen. "Sinds de aanslagen in de Verenigde Staten en de economische malaise loopt de handel van geen kanten," verzucht hij. Ook heeft hij de indruk dat de invoering van de euro mensen voorzichtiger heeft gemaakt. Klanten zijn bang dat de euro benut wordt om hogere prijzen te vragen. Hij krijgt bijval van een verzamelaar/handelaar uit Ede. Sinds 11 september is zijn omzet met zestig procent afgenomen.
"De occasionjongens verkopen nog wel, maar bij de hobbyisten en verzamelaars is merkbaar dat ze hun geld op de beurs verloren en veel voorzichtiger zijn dan vroeger. Ik verkoop bijna niets meer." R.Lokkers, penningmeester van Fotografica, een landelijke vereniging van verzamelaars en organisator van de beurs, ziet de malaise ook. Maar hij denkt dat de inzakkende economie er niets mee te maken heeft.
"Mevrouw, de markt is gewoon verzadigd. Verzamelaars op leeftijd stoppen en doen hun verzamelingen van de hand, terwijl maar een kleine groep juist begint met het aanleggen van een collectie. Het aanbod is groot en iedereen heeft alles al. Mensen die vroeger bij mij kochten, staan hier nu zelf met volle tafels op de beurs."
Bron: Utrechts Nieuwsblad.
"De occasionjongens verkopen nog wel, maar bij de hobbyisten en verzamelaars is merkbaar dat ze hun geld op de beurs verloren en veel voorzichtiger zijn dan vroeger. Ik verkoop bijna niets meer." R.Lokkers, penningmeester van Fotografica, een landelijke vereniging van verzamelaars en organisator van de beurs, ziet de malaise ook. Maar hij denkt dat de inzakkende economie er niets mee te maken heeft.
"Mevrouw, de markt is gewoon verzadigd. Verzamelaars op leeftijd stoppen en doen hun verzamelingen van de hand, terwijl maar een kleine groep juist begint met het aanleggen van een collectie. Het aanbod is groot en iedereen heeft alles al. Mensen die vroeger bij mij kochten, staan hier nu zelf met volle tafels op de beurs."
Bron: Utrechts Nieuwsblad.

Israeli President Moshe Katsav jokes with a press photographer by borrowing the man's camera and taking pictures of the gathered media, after Katsav finished posing for an official photo with the new Israeli coalition government cabinet and Israeli Prime Minister Ariel Sharon. AP Photo/Brennan Linsley.
Traditional photojournalism has become so badly encumbered by convention that it is nearly impossible to show the world as it is.
Luc Delahaye
Luis Marden, a legendary explorer, photographer and writer for the National Geographic Society, died of complications from Parkinson's disease on Monday at age 90, the society said. Born Annibale Luigi Paragallo in Chelsea, Massachusetts, Marden spent 64 years with National Geographic, where he is remembered as a "legend" and "the last of the old-time adventurers."
Marden, who arrived at the Geographic in 1934, pioneered 35mm color and underwater photography, discovered the remains of Williams Bligh's "Bounty" off Pitcairn Island in 1975 and with his wife, a mathematician, replotted the route Christopher Columbus sailed from the Canary Islands to the New World. He contributed more than 60 articles to National Geographic as a writer or photographer or both, including an account of his 1955 voyage aboard Jacques-Yves Cousteau's yacht Calypso.
Marden authored two books: "Color Photography With the Miniature Camera," and "The Angler's Bamboo," a book about the making of classic bamboo fly fishing rods. "There didn't seem to be a corner of the universe that didn't interest him. He never just covered a story; he lived it -- rather; he inhabited it -- wrapping himself in the subject as if in a cashmere coat," Newman wrote in the article, entitled "The Art of Being Luis Marden."
Bron: Reuters.
Marden, who arrived at the Geographic in 1934, pioneered 35mm color and underwater photography, discovered the remains of Williams Bligh's "Bounty" off Pitcairn Island in 1975 and with his wife, a mathematician, replotted the route Christopher Columbus sailed from the Canary Islands to the New World. He contributed more than 60 articles to National Geographic as a writer or photographer or both, including an account of his 1955 voyage aboard Jacques-Yves Cousteau's yacht Calypso.
Marden authored two books: "Color Photography With the Miniature Camera," and "The Angler's Bamboo," a book about the making of classic bamboo fly fishing rods. "There didn't seem to be a corner of the universe that didn't interest him. He never just covered a story; he lived it -- rather; he inhabited it -- wrapping himself in the subject as if in a cashmere coat," Newman wrote in the article, entitled "The Art of Being Luis Marden."
Bron: Reuters.
maandag, maart 03, 2003
De vijfde Foto Biënnale Rotterdam (FBR) staat geheel in het teken van experience. Reclame, bladen, computer, film, tv, fotografie en beeldende kunst moeten steeds harder hun best doen om nog tot ons door te dringen. Van 14 maart tot 21 april zijn op verschillende locaties in Rotterdam tentoonstellingen, lezingen, discussies en workshops te bezoeken. Hoofdlocaties vormen pakhuis Las Palmas met een oppervlakte van 3.500 m2 en het Nederlands fotomuseum op de Witte de Withstraat. Met de Foto Biënnale Rotterdam (FBR) wil het Nederlands fotomuseum recente ontwikkelingen in fotografie en technische media tonen, analyseren en ter discussie stellen in dialoog met de bezoeker.
Een strakblauwe lucht, geen blad aan de boom, het is weer de hoogste tijd voor luchtfoto's. Veel gemeenten hebben hun bestellingen al de deur uit. Luchtfotografie is een miljoenenbusiness die elk jaar opnieuw tussen half februari en begin mei een hoogtepunt beleeft. Dan, als de weersomstandigheden het gunstigst zijn, de zon niet meer te laag staat en de bomen nog zonder blad zijn, willen alle gemeenten in Nederland dat hun grondgebied fotografisch in kaart wordt gebracht. Het is de snelste en nauwkeurigste manier om beelden te leveren die voor elke gemeente van groot belang zijn bij de planologie, de ruimtelijke ordening, het milieubeleid en ook de handhaving en controle op het gebruik van ruimte en grondgebied.
Bron: De Gelderlander.
Bron: De Gelderlander.
Canon heeft met de EOS-10D een nieuwe semiprofessionele digitale EOS-systeemcamera voorgesteld. Deze opvolger van de EOS-D60 is met een 6,3-Megapixel CMOS-Sensor uitgerust en in een magnesium-body gegoten. De camera zal vanaf eind maart voor 2199 euro te koop zijn. Opvallende kenmerken zijn de 7-punts-autofocus en de verkorte ontspanningsvertraging van 80 milliseconden.
Met een snelheid van 3 opnamen per seconde en een opslagbuffer voor 9 foto's is de EOS-10D ook voor actiefoto's geschikt. Nieuw is ook de bracketing-functie voor de witbalans en de gelijktijdige opslag in RAW en JPEG-formaat. Het gevoeligheidsbereik loopt van ISO 100 tot 3200. Het centrum van de camera wordt gevormd door een sterke DIGIC-processor. De EOS-10D beschikt daarnaast over een loep-functie die een vergroting tot 10x mogelijk maakt.

Met een snelheid van 3 opnamen per seconde en een opslagbuffer voor 9 foto's is de EOS-10D ook voor actiefoto's geschikt. Nieuw is ook de bracketing-functie voor de witbalans en de gelijktijdige opslag in RAW en JPEG-formaat. Het gevoeligheidsbereik loopt van ISO 100 tot 3200. Het centrum van de camera wordt gevormd door een sterke DIGIC-processor. De EOS-10D beschikt daarnaast over een loep-functie die een vergroting tot 10x mogelijk maakt.

Natuurfotograaf Frans Lanting geeft drie lezingen op de OpPad-beurs op 7, 8 en 9 maart in het RAI complex te Amsterdam. Tijdens deze dagen zal Lanting ook op de stand van LowePro-importeur DeGreef aanwezig zijn om zijn boeken Eye to eye en Jungles te signeren.
This seminar with Frans Lanting will introduce participants to new ways to look at the natural world and how to photograph it. Frans will share with participants how to conceptualize images to express unique editorial, ecological or esthetic ideas, which can be applied to landscape, wildlife, close up and environmental photography, both close to home and far abroad.
foto Frans Lanting
This seminar with Frans Lanting will introduce participants to new ways to look at the natural world and how to photograph it. Frans will share with participants how to conceptualize images to express unique editorial, ecological or esthetic ideas, which can be applied to landscape, wildlife, close up and environmental photography, both close to home and far abroad.

foto Frans Lanting
zondag, maart 02, 2003
An actor who took 12,000 photographs up girls and women's skirts using a hand held mirror, has been jailed for two years and nine months. Julian Carr, 41, pursued an "obsessive fetish" over two decades. Carr used a digital camera and hand-held mirror to take the photographs up the skirts of unsuspecting women and young girls he stalked around the streets during a 20-year period from 1980 until his arrest. Police searched Carr's home and found 12,000 "up skirt" photographs in boxes and envelopes.
Bron: ICWales.
Bron: ICWales.
A Pakistani judge friday ordered Shahid Hameed, a photographer, to appear in a Lahore court and testify in an obscenity case against Veena Malik, an actress who is accused of posing nude. Shafqat Hamid filed a civil suit against Ms Veena. He said he saw six pornographic pictures of the actress on a website. He asked the court to punish the actress. The petitioner showed the photographs at previous hearings.
Bron: Daily Times of Pakistan.
Bron: Daily Times of Pakistan.